Piece of Make

Het is weer helemaal van deze tijd, zelf dingen maken. Je kunt er je creativiteit in kwijt en je wordt er rustig van.

Piece of Make is een hele leuke website waar je eindeloos veel inspiratie kunt opdoen. Voor jezelf, voor een creatieve middag thuis met je vriendinnen of voor een leuke knutselmiddag met de kinderen.

Met de site Piece of Make creëren ze  een wereld vol originele ideeën en bijzondere sferen, die zo inspirerend zijn dat je er meteen zelf mee aan de slag wilt gaan. En waar voor iedereen wel iets leuks te vinden is: voor in huis, om zelf te maken en te dragen, om te koken, te knutselen, te handwerken.

IN GESPREK MET

Hi, ik ben Gaby Dam, 47 jaar, getrouwd en moeder van drie kinderen (12, 9 en 9 jaar). Meer dan 15 jaar heb ik met veel plezier gewerkt bij grote mediabedrijven in de marketing en communicatie. Maar creatief bezig zijn (in al z'n facetten) vind ik nog leuker. Daarom ben ik zeven jaar geleden aan een opleiding grafische vormgeving begonnen. Inmiddels ben ik eigenaar van een grafisch ontwerpbureau. Nu de creatieve geest uit de fles is, ben ik niet meer te stoppen. Met de start van Piece of Make eind 2013, komt alles samen: creativiteit en ondernemerschap, techniek en nieuwe media, visie en praktijk. Alleen jammer dat er maar 24 uur in 1 dag zit.

2. Hoe ben je op het idee gekomen om met je webshop te beginnen?

Ik ben gestart met Piece of Make als online platform voor simpele zelfmaakideeën. De eerste acht maanden was er nog geen webshop. Ik ben ervan overtuigd dat je bezoekers meer moet bieden dan de producten die ze kunnen kopen. Iets 'weggeven' is in allerlei opzichten helemaal van deze tijd. Dus waarom niet ook online? Ik heb eerst inhoudelijk een interessante site neergezet waar mensen inspiratie krijgen om zelf heel simpel iets te maken, voordat ik mijn webshop opende. De webshop is  sinds zomer 2014 live en brengt je op nog meer creatieve ideeën. Voor jezelf voor kinderen of om cadeau te geven. Die combinatie van content en commercie maakt het ook voor mij als ondernemer een veel interessanter businessmodel. En het biedt zoveel meer mogelijkheden qua publiciteit, klantenbinding en draagvlak.

3. Wat maakt jouw site bijzonder?

1. Knutselen en handwerken heeft – ondanks de populariteit van haken en breien – nog altijd een ouderwets, suffig imago. Veel van deze websites missen een hedendaagse uitstraling. Daar wilde ik verandering in brengen. Met een frisse vormgeving, vlotte teksten, mooie fotografie... het gaat er ten slotte om dat je geïnspireerd raakt om iets zelf te maken.
2. Veel vrouwen vinden de drempel om iets zelf te maken hoog. Ze vinden zichzelf niet creatief, hebben weinig tijd. Ik zelf eigenlijk ook, moet ik heel eerlijk bekennen. Dat iets zelf maken helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn, laten we met Piece of Make zien. Iedereen kan het. En weet je wat zo leuk is? De voldoening van het zelf gemaakt hebben, ook als het lekker simpel is, is enorm.
3. Veel zelfmaaksites richten zich op één techniek of materiaal. Maar de ene keer heb je zin om een taart te bakken, en de andere keer wil je met kinderen iets origineels voor Vaderdag knutselen. In de winter is breien misschien leuk, maar een hoepel en douchegordijn in 20 minuten tot loungetent recyclen is weer heerlijk in de zomer. Piece of Make maakt geen onderscheid in producten of technieken. Het gaat om het maken zelf: originele ideeën, makkelijk uitvoerbaar, ontspannen bezig zijn. Wat het ook is, hoe (weinig) creatief je ook bent. 

4. Waar ben je trots op?

Op onze fans en klanten: tienduizenden vrouwen (en zelfs mannen) hebben Piece of Make in haar korte bestaan al leren kennen en waarderen. Ze nemen vaak de moeite om te laten weten hoe leuk en bijzonder ze de site en de webshop vinden. We voldoen blijkbaar aan een behoefte die meer is dan een trend. Op ons team: de mensen die bij de totstandkoming van Piece of Make betrokken zijn (o.m. fotograaf, stylisten, webtechnici en content producers) zijn nog even enthousiast en betrokken als in het begin.

Op onze media-aandacht, regelmatig staat Piece of Make in kranten en tijdschriften met redactionele artikelen. Onze doelgroep is blijkbaar een doelgroep die ook voor veel andere media interessant is.

En op ons assortiment: we zijn nog volop aan het uitbreiden, maar in het eerste halfjaar van de webshop hadden we al een aantal DIY-pakketten van eigen label gerealiseerd. Van een supersimpele gebreide XL-pinguïn tot een stempelpakket voor een kussentje. We werken momenteel aan weer nieuwe pakketten!

5. Wat is je droom?

Piece of Make het DIY- en knutselmerk van Nederland laten worden. Zodat het imago van ies zelf maken nog eigentijdser wordt. Knutselen 2.0 zullen we maar zeggen. Zo'n sterk merk biedt oneindig veel mogelijkheden: online en offline. Denk aan een platform, community, winkels, workshops, nog meer eigen producten en nog veel meer!

6. Heb je tips voor andere webshopeigenaren?

De beste tip die ik kreeg toen ik mijn plannen wilde realiseren: Gewoon beginnen. Het hoeft nog niet helemaal perfect en doorleefd te zijn als je online wilt starten of groeien. Begin gewoon. Hou daarbij in je achterhoofd wat de essentie van je site is. Zonder welke basis kan het idee niet uitgevoerd worden? Start daarmee en je kunt weer vooruit (met feedback, gedachtenspinsels en reacties). Als ik een belangrijke nieuwe stap wil zetten in de ontwikkeling van Piece of Make, op welk vlak dan ook, dan komen deze twee woorden steeds weer bij me op. Ze helpen me om niet te perfectionistisch te zijn (waardoor vaak veel onnodige vertraging ontstaat). Bijsturen kan altijd nog. Een prettige gedachte!

7. Wat is jouw favoriete product?

Ons eigen DIY-pakket om een ijsjesslinger te maken. In de doos zit alles wat je nodig hebt om een slinger van 3 meter te maken, vol met 'ijsjes'. Zelfs een schaartje om de pompoentjes mooi in model te knippen. We noemen 'm de Koele Slinger. Mijn kinderen hebben 'm alle drie – zelf gemaakt! - in hun kamer hangen.