3 Personal Branding tips voor werkzoekenden

Marloes Halmans

Categorie

Werk, Training & Coaching, Vacaturesites
In de huidige arbeidsmarkt gaat het maar om één ding: Wat heb jij als professional te bieden voor een organisatie? Door jezelf als merk te zien en te werken aan jouw Personal Brand kun je jouw kansen op de arbeidsmarkt vergroten.

Wil je gratis naar de loopbaan-inspiratiedag van The Career Garden op 6 april? Wij mogen een kaartje verloten! Wil je meedoen met deze actie mail dan je motivatie naar info@zook.nl. Je kunt je inzending insturen t/m 22 maart. De winnaar wordt in de week van 24 maart bekend gemaakt. Meer info vind je onderaan dit blog.

3 tips voor jouw Personal Brand:

1) Stel je talenten centraal
Waar ben ik nu eigenlijk goed in? Veel mensen vinden die vraag lastig te beantwoorden. Je hebt vast een aantal kwaliteiten van jezelf benoemd en die in je CV verwerkt. Ik nodig je uit om opnieuw naar je talenten te kijken. Zijn dit je werkelijke sterke punten? Volgens Marcus Buckingham, een van de belangrijkste onderzoekers naar talent, praat je pas over een écht talent als je er plezier aan beleeft. Iedereen heeft een pakket van vaardigheden die hij of zij goed kan. Maar dat zijn dus niet per definitie ook je talenten. Kijk kritisch naar wat jij nu als kwaliteiten voor het voetlicht zet. Welke springen er echt uit? Waar krijg je energie van? Welke talenten wil je gebruiken in je werk? Stel die talenten centraal in je brieven, CV, LinkedIn-profiel en het verhaal dat je vertelt over jezelf. Niet alleen zorg je zo dat je op een plek terecht komt waar je kunt floreren, je staat bovendien veel sterker in het sollicitatieproces. Ik zeg altijd: je kunt moeilijk concurreren met andere werkzoekenden op vaardigheden die je best aardig beheerst. Als je je richt op je talenten sta je sterker. Wil je jouw kwaliteiten ontdekken? Vraag dan hier gratis de e-cursus “Ontdek je kwaliteiten” aan.

2) Breng focus aan
Een sterk Personal Brand heeft focus. Het is direct duidelijk wat de kern ervan is, wat het oplevert en voor wie. Wil je jouw Personal Brand versterken, dan zul je focus moeten aanbrengen. Wat is de essentie van wat jij bijdraagt aan een organisatie? Hoe zet jij jouw talenten in om een resultaat te behalen waar de organisatie wat aan heeft? Welk probleem kun jij oplossen? Met welk resultaat? En welke organisaties hebben dat probleem? Met andere woorden: wat is jouw doelgroep in je zoektocht? Richt je acties uitsluitend op die doelgroep. Organisaties uit die doelgroep zullen zo sneller aansluiting vinden bij jouw profiel en verhaal. Weinig organisaties zoeken een multi-inzetbaar iemand die alles wel een beetje kan. Meestal hebben ze een specifiek probleem dat opgelost moet worden waarvoor ze een expert zoeken die hierin de ervaring, kennis en kunde heeft. Waarin ben jij een expert? Dat wordt jouw focus. Ben niet bang dat je daarmee deuren dicht gooit. Wanneer er iets op je pad komt dat niet 100% aansluit kun je er altijd over in gesprek gaan.

3) Blijf authentiek
Netwerken, en vooral je netwerk uitbreiden is echt een must in deze tijd. Je zult dus vaak aan onbekenden moeten vertellen wat je te bieden hebt. Je hebt wellicht wel eens gehoord van de elevator pitch. In die “pitch” vertel je in een paar zinnen wie je bent, wat je te bieden hebt en voor wie. Maak zo’n pitch voor jezelf en deel hem met een aantal vrienden. Vraag om feedback en schaaf hem bij: geloven jullie wat ik zeg? Spreek ik hem overtuigend en met zelfvertrouwen uit? Zorg dat je authentiek blijft. Maak er geen gelikt verhaal van waarin je beste vrienden je niet meer herkennen. Blijf jezelf. Dat geldt ook voor alle activiteiten die je onderneemt. Ga netwerken op plekken waar je je thuis voelt en jezelf kunt zijn. Wanneer je je anders voor moet doen dan je bent, brokkelt je Personal Brand af. Het moet consistent zijn. Dat kan wat mij betreft alleen als je overal jezelf bent.

Wil je aan de slag met jouw Personal Brand?
geluk in je werk
Volg dan de workshop Grow your Personal Brand op de loopbaan-inspiratiedag 'Geluk in je werk' op 6 april. Tijdens deze dag, op een heerlijke plek op het platteland, kun je even stilstaan bij je werk. Je leert wat je kunt doen om jouw werkgeluk te vergroten. Met heerlijk eten en met een kleine groep wordt het echt een dag voor jezelf. Om nieuwe inspiratie op te doen en ervaringen te delen.

Kijk hier voor het programma: The Career Garden

 

Gratis naar de loopbaan-inspiratiedag? ZOOK geeft een gratis kaartje weg!

Wij mogen een kaartje verloten onder onze lezeressen! Wil je meedoen met deze actie mail dan je motivatie naar info@zook.nl. Je kunt je inzending insturen t/m 22 maart. De winnaar wordt in de week van 24 maart bekend gemaakt.

Marloes Halmans is loopbaancoach en trainer en helpt hoogopgeleide 30ers en 40ers hun talent en ambitie te vertalen naar een volgende stap.  www.halmansloopbaanadvies.nl 

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te controleren of u een menselijke bezoeker bent om zo spam te voorkomen.